tisdag 18 januari 2011

Lilla svarta














 Rebell















Très bien shop


Jag älskar att bo i Landskrona. Även om pendlingen in till Malmö varje dag kan kännas tung när tågen är försenade och det är köbildningar på E6:an, så gillar jag ändå att jag kan pendla. Att det är möjligt. Att jag har valmöjligheten. Att jag får det bästa av två världar (egentligen tre om jag räknar med Köpenhamn). Bo i den dynamiska lilla staden precis vid havet med alla sina fördelar och charm. Samtidigt som jag varje dag kommer in till Malmö, kan sticka ut på lunchen, göra ärenden och inspireras av saker som är lite mer storstad.

Till exempel gå till Lilla Svarta på Adelgatan 19 för att titta på små fina fat, askar, teer, lampor, sjalar, börsar, kläder, böcker, smycken. Det känns väldigt litet när man kliver in, men när jag börjar räkna upp vad de har därinne, så rymmer butiken väldigt mycket. Jag har deras ljusstakar i tenn hemma, en tröja från Isabel Marant är också inköpt där, en fantastisk halsduk till min man och jag köpte fantastiska franska skrivböcker till syster och hennes man i julklapp. Gillar Lilla Svarta väldigt mycket.

Eller att jag kan äta lunch på ett ställe som Rebell. Ett nyöppnat mathak som ligger lite längre in i Malmö, på Friisgatan mellan Triangeln och Möllan (mina gamla hemkvarter, bodde på Klostergatan). God husmanskost, finfin inredning och skön stämning. Rekommenderas varmt.

Och att jag kan svänga förbi Très Bien Shop (som även är webshop). Hade jag varit kille hade jag hängt där var och varannan dag. Eftersom jag är tjej går jag mest dit i presentsyfte. Schysst lokal och inredningen. Urbant tjusigt.

Kram/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar