söndag 3 oktober 2010

Konsten i Borstahusen


























Borstahusen är inte så stort och vid första anblick händer det inte så mycket. De tre gatorna, Övre-, Mellan- och Nedre gatan, i Gamla Borstahusen ligger vilsamt tomma. Men man ska inte luras av första anblicken, det har man ju lärt sig i många sammanhang. Borstahusen har mycket att bjuda på, speciellt när det gäller konst och inredning. I Pumphuset huserar till exempel Borstahusens konstförening. I den vackra lilla konsthallen, som ofta blir omnämnd som en av Sveriges bästa, har de utställningar av mycket hög klass. Just nu pågår en utställning av Landskronafödda Leonard Forslund 2/10-14/11.

Men i Borstahusen finns också aktiva konstnärer som bor och skapar i vår lilla fiskeby. En av de största är Annika Ahlberg, vars konst och inredning har porträtterats i många inredningsmagasin världen över. Jag har själv skrivit om henne tidigare här.

Förra helgen hade hon en liten visning för en del av sina kunder och jag hade förmånen att bli inbjuden. Behöver jag säga att tavlorna var underbara? Du ser ett axplock här ovan, Annikas egna favoriter var de två stora tavlorna med fågelbon. Älskar namnet på dem; "Radhus".

Själv fastnade jag för den stora antika pensén som nu står i mitt vardagsrum redo att hängas upp. Och så köpte jag en julklapp till en person som jag vet kommer att bli väldigt förtjust.
Kram/Malin

3 kommentarer:

  1. Hej Malin...

    Annikas tavlor är helt underbara, vad roligt med liten vernissage jag brukar besöka henne till jul och det är en upplevelse.

    Kram Helena.

    SvaraRadera
  2. Din lyckans ost. Hon bor ju i mitt absoluta drömmhus:)

    Vi var inbjudna dit i december men vi flyttade den helgen..

    Kram på er

    SvaraRadera
  3. Jamen Helena då kanske vi egentligen sågs förra julminglet utan att känna varandra? Håller med, väldigt go julstämning! Kanske ses vi i år igen om vi inte ses innan?

    Madde min vän, vi går tillsammans i år vet jag! Urmysigt!

    SvaraRadera